Enkelte fonter (les forklaring nedenfor) har mer personlighet enn andre. Dette kan være kjekt å vite, og ok å ha tenkt gjennom før du tar et valg. Noen ganger er det ålreit med masse personlighet. Andre ganger kan det muligens passe bedre å tone det helt ned. Det kommer helt an på hva du vil si og hva som er formålet med fonten. Skal den brukes i en logo? Skal du skrive et langt blogginnlegg? Eller skal den kanskje inn som overskrift?

Som en generell regel kan det være greit å bestemme seg for 2-3 fonter i en visuell identitet (klikk her for å lese mer om visuell identitet) eller på en nettside – også holde seg til de valgene du har tatt. Å hele tiden bruke nye fonter kan være med på å vanne ut merkevaren din, og muligens gjøre nettsiden din rotete.

Velg font etter formål. For eksempel, skal den brukes i store tekstmengder er det viktig at den er lettlest. Kunden/leseren din skal ikke måtte streve seg gjennom teksten pga. feil valg av font.

  • Fonter: Font er en betegnelse på hvordan bokstavene ser ut. En font kan også kalles skrifttype eller typesnitt. Det finnes tusenvis av ulike fonter – noen er gratis (Google Fonts) og noen må man betale for. Alle fonter er på et eller annet tidspunkt blitt utviklet av en fontdesigner.

Nedenfor ser du eksempler på en tekstmengde skrevet med ulike fonter. Noen av de egner seg bedre enn andre, eller?

Fonter-Quattrocento-01Fonter-AchenBold-01Fonter-EdwardianScript-01Fonter-Blackmoore-01Fonter-FuturaBook-01Fonter-CooperBlack-01

Reader Interactions

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *